💡 “Mobiele betalingen? Even een paar APIs aanroepen… toch?”

Dat dacht ik ook, tot ik er zelf mee aan de slag ging. 🤯

De afgelopen maanden heb ik meerdere implementaties gebouwd voor mobiele in-app aankopen. De een voor losse credits via een eigen backend, direct verbonden met de Google Play en Apple App Store APIs. De ander als gevolg van mijn eerdere ervaringen via RevenueCat, voor het beheren van abonnementen zonder een eigen backend.

Beide aanpakken werken inmiddels, maar achter de schermen is het verrassend ingewikkeld:

🔸 Betalingen tussen devices en de twee platformen coördineren is complex
🔸 De APIs zijn lang niet altijd duidelijk of volledig up-to-date
🔸 De testomgevingen van Apple en Google zitten vol beperkingen

Wat ik vooral geleerd heb is dat mobiele betalingen vragen om meer dan “even integreren”. Het vraagt om ervaring, nuance en goed inzicht in de platform-specifieke valkuilen. Het is geen onderwerp om even te “Vibe Coden”.

Scroll naar boven